Daar hebben we met z’n allen zó lang naar uitgekeken! Een deel van Nederland heeft al officieel zomervakantie, in het Noorden moeten we nog even wachten. Het weer geeft ons in ieder geval het gevoel van vakantie en de weekenden worden als mini-vakanties gespendeerd en ik geeft je geen ongelijk.

Wat is dat toch? Dat we massaal naar het weekend of die vakantie uitkijken? Is die tijd ertussenin dan niet leuk? Massaal zijn we moe en zeggen we toe te zijn aan vakantie. Kinderen die vol energie horen te zitten, zijn moe en soms niet te genieten. De vakantie is om bij te komen en op te laden, om daarna er weer vol tegenaan te kunnen. Om ervoor te zorgen dat je in je vakantie ook echt uitrust en die energie-spaarrekening weer aanvult heb ik 7 tips voor je.

 

ººAnders ben je nog steeds daar waar je niet wilt zijn, je vlucht uit de werkelijkheid, had je ook wel thuis kunnen blijven ;-)ºº

 

#1 PRIKKELREDUCTIE

Maak je telefoon minder belangrijk. Zet je telefoon op stil en zet (push)meldingen uit. Neem een social media detox, die vakantiefoto-likes ontvang je ook na je vakantie nog wel. Geen werkmail, zeker niet als dat je trigger is, ze redden het ook wel zonder je. Durf misbaar te zijn. Ga voor kwaliteit geef je man/vriend, vrouw/vriendin en/of kind(eren) jouw oprechte aandacht zonder met je gedachten ergens anders te (willen) zijn. Dat kan echt het allerbest als je niet afgeleid bent. Je kinderen voelen haarfijn aan of jij alleen maar fysiek aanwezig bent en als ze niet krijgen wat ze willen blijven ze net zo lang “zeuren” om die oprechte aandacht. Linksom of rechtsom zal iedereen dat doen voor oprechte aandacht. Wat je uitzendt, zul je ook ontvangen. Anders ben je nog steeds daar waar je niet wilt zijn, je vlucht uit de werkelijkheid, had je ook wel thuis kunnen blijven 😉 Als je dan toch op de hoogte wilt zijn van de laatste ins en outs, kijk dan niet op je telefoon vlak voor het slapen gaan om twee redenen: 1) alle extra prikkels die binnenkomen moet je tijdens de nacht weer verwerken. Wat je ’s nachts wilt is slapen en herstellen, bijkomen en aan je energiespaarrekening werken. 2) het blauwe licht van je scherm zorgt ervoor dat de aanmaak van melatonine wordt geblokkeerd en dat wil je niet als je voor een goede en herstellende nachtrust gaat.

 

ººDe chemische reactie die de emotie in je lichaam tot stand brengt heeft je lichaam in 90 seconden opgelost.ºº

 

#2 ONTSPAN!

Je hebt niet voor niks behoefte aan die vakantie. Laat los. Je bent uit je dagelijkse omgeving om de boel de boel te laten en even niks te moeten, geef jezelf dan ook vrijaf van verplichtingen en maak het jezelf makkelijk. Om de vakantie gezellig te houden overleg je je vakantie “planning” wel even met je partner. Er is nog nooit iemand ziek geworden van een keertje niet douchen, van een stapel niet opgevouwen kleding of wat zand in de tent. Twee weken op elkaars lip zitten kan voor irritaties zorgen. Mocht je een enorme uitbarsting voelen opkomen tel dan heel langzaam tot 10, heel langzaam. De chemische reactie die de emotie in je lichaam tot stand brengt heeft je lichaam in 90 seconden opgelost. Daarna zal de situatie, zonder de belasting van jou gevoel, een heel andere lading hebben en kun je daardoor minder beladen reageren en misschien heb je niet eens meer de behoefte om te reageren en kun je de energie bij je houden. Weet je nog: energiespaarrekening in de plus.Ga je verbouwen in je vakantie, dan komt daar niet veel van ontspanning terecht. Neem je micro-rust-momenten. Doe dat bijvoorbeeld met deze geleide yoga Nidra meditatie om in korte tijd diep te herstellen.

 

ººOp vakantie wordt er over het algemeen ontspanning ervaren en als je ontspanning ervaart is er op dat moment een oplossing voor je lichaam op de chronische stress die je daarvoor ervaren hebt.ºº

 

#3 tijd voor jezelf!

Op vakantie kan het zo zijn dat je ineens ziek wordt, intens moe, zere rug of andere lichamelijke klachten die tot uiting komen. Je hebt geen idee hoe je er aan komt, maar het is zo. Op vakantie wordt er over het algemeen ontspanning ervaren en als je ontspanning ervaart is er op dat moment een oplossing voor je lichaam op de chronische stress die je daarvoor ervaren hebt. Je lichaam heeft nu eindelijk de ruimte om te herstellen er is even geen noodzaak meer om te OVERLEVEN. Want dat is wat je lichaam ervaart als jij chronische stress hebt. Geef je over en onderdruk of verzet je niet, het komt er niet voor niks uit. Wees lief voor jezelf en gun jezelf die vakantierust. Je hoeft op vakantie niet te shinen. Zorg ervoor dat je uitrust en niet nog een vakantie nodig hebt om bij te komen van je vakantie. Daar doe je jezelf echt een groot plezier mee.

 

ººStress verbruikt namelijk essentiële vitaminen en mineralen, die dan niet meer voor andere belangrijke processen gebruikt kunnen worden (= lichamelijke + mentale klachten).ºº

 

#4 MULTIVITAMINEN

Ik ben helemaal voor gezond eten en je vitaminen zo veel mogelijk uit voeding te halen, maar op vakantie wordt over het algemeen niet moeilijk gedaan over het eten en de vitaminen schieten er nog wel eens bij in. Als je goed in je basis zit is dit geen probleem. Echter als jij uitkijkt naar je vakantie en wellicht van weekend naar weekend leeft, veel stress ervaart en misschien een niet al te gezonde leefstijl hebt, waarbij je leven bestaat uit uitzonderingen van feestjes en gezellige borrels, dan kan je er vanuit gaan dat je jouw vitaminen voorraad niet op orde hebt. Neem een goede multi van een Orthomoleculair merk mee op vakantie, dan krijg je in ieder geval de basis binnen en kan je al een beetje wat voorwerk doen om tekorten aan te vullen. Stress verbruikt namelijk essentiële vitaminen en mineralen, die dan niet meer voor andere belangrijke processen gebruikt kunnen worden (= lichamelijke + mentale klachten). Als je wilt herstellen en meer energie wilt hebben, dan moet je zorgen voor goede grondstoffen en tekorten vul je helaas niet aan met alleen maar “gezond” eten. Want wat is jouw definitie van gezond eten? Daar ga ik nu niet uitgebreid over vertellen.

 

ººMet wandelen kom je tot rust en wordt je creatiever, oplossingen op problemen kunnen zomaar ineens in je hoofd oppoppen.ºº

 

#5 BEWEEG! GA WANDELEN

Ga de natuur in! Spelen met je kinderen. Weet dat bewegen in de buitenlucht super gezond is en daarvoor hoef je echt niet 10 km hard te lopen, liever niet zelfs. De buitenlucht is vol van zuurstof en de energie van de natuur zal je opladen. Zuurstof, ook wel je belangrijkste superfood is er helemaal gratis en voor niks. Een paar keer diep inademen en lekker uitzuchten. Heerlijk! Alle stress los. Met wandelen kom je tot rust en wordt je creatiever, oplossingen op problemen kunnen zomaar ineens in je hoofd oppoppen. Wandelen met je partner zorgt voor goede gesprekken en omdat je elkaar niet hoeft aan te kijken zijn moeilijke onderwerpen misschien makkelijker bespreekbaar. Ga je alleen wandelen, laat dan je telefoon op je vakantieverblijf en geniet van alles wat je om je heen ziet. Des te meer verstilling, des te meer je zult zien en horen. De natuur is zo inspirerend, daar kan je nog heel veel van leren!

 

ººSta tijdens je yoga-oefening even stil bij hoe je je voelt, waar jouw behoefte ligt en kijk of je daar iets mee kunt doen.ºº

 

#6 YOGA!

Niets zo lekker als een eenvoudige zonnegroet in de sereniteit als iedereen nog ligt te slapen of zoek bij vroege vogels een rustig plekje op voor jezelf. Bij iedere diepe inademing een verse teug frisse zuurstof in je systeem naar al je cellen. Drie keer een rondje zonnegroet en je bent weer helemaal soepel van een nacht slapen op je luchtbed of kampeermatje! Tijdens je yoga-oefening even stilstaan bij hoe je je voelt, waar jouw behoefte ligt en kijk of je daar iets mee kunt doen.

OEFENING 1

Ademhaling is ook yoga. Doe deze eenvoudige ademhalingsoefening als je merkt dat je onrustig bent: Ga op een plek liggen waar je niet gestoord kunt worden en leg je linkerhand op je borst en je rechterhand op je onderbuik. Adem langzaam 4 tellen in vanuit je buik en voel  je rechterhand omhoog komen, adem helemaal omhoog naar je linkerhand en voelt ook je linkerhand omhoog komen. Adem ontspannen en langzaam in 6 tellen weer uit naar je buik en voel je beide handen weer dalen, herhaal zo vaak je wilt. Laat je in en uitademing vloeiend in elkaar overlopen, houd je ademhaling niet vast.

OEFENING 2 ZONNEGROET

ººjust smileºº

 

# 7 Take a look at the bright side

Heb je een horror vakantie, loopt je vakantie letterlijk en figuurlijk in het water. Er is altijd ergens wel iets positiefs te vinden, waardoor de situatie net even minder erg wordt en je er misschien nog wel om kunt lachen.

De beste tip niet genoemd, HEB HEEL VEEL PLEZIER EN GENIET!

 

 

N O T E // Je moet natuurlijk helemaal niks, maar neem deze tips in overweging. Als je de hele dag alleen maar afleiding hebt, dan is er geen ruimte voor die geweldige ideeën die je wel hebt, maar niet naar boven komen. Wellicht krijg je in je vakantie inspiratie over wat je na je vakantie helemaal anders wilt gaan doen, om ook de dagen tussen het weekend leuk te vinden. Wellicht nieuwe energie om stappen te nemen die je niet durfde te nemen, knopen door te hakken of keuzes te maken. Ik wens je een fijne zonnige vakantie, fully loaded back home!

Hou deze site niet in de gaten als je op vakantie bent en volg me ook niet op Instragram of Facebook tijdens je vakantie. Zit ik na je vakantie nog ergens in je systeem en heb je vragen, dan zie ik je berichtje na je vakantie graag tegemoet.

Liefs Jennet

error: Content is protected !!

GEZONDHEID BEGINT BIJ ZELFCARE

Laat je inspireren en ontvang met enige regelmaat tips over het verbeteren van je gezondheid op een natuurlijke manier!

Bedankt voor je aanmelding. Ik beloof dat ik je niet zal SPAMMEN.