Nu we niet meer mogen knuffelen, er niet gestreeld en aangeraakt mag worden ontstaat er bij veel mensen huidhonger. Oftewel een tekort aan het antistress, liefdes- en knuffelhormoon oxytocine geeft stress en depressieve klachten. Oxytocine is namelijk een hormoon waar je gelukkig van wordt.

___

KNUFFELHORMOON

Doordat veel mensen door de Corona maatregelen geen lichamelijk contact mogen hebben, niet kunnen knuffelen en sociaal real life contact beperkt is of niet mogelijk is, ontstaat er huidhonger. Door deze huidhonger krijgen we veel potentieel ongelukkige en depressieve mensen.

Zoals we allemaal weten is stress niet gezond voor je. Je kunt je afvragen wat de invloed van deze vorm van stress is, naast de stress van financiële problemen die mensen hebben, en wat de invloed is van het niet-gelukkig-zijn op de lange termijn voor de gezondheid?

Meer oxytocine = minder stress = een sterker immuunsysteem.`
Minder oxytocine = meer stress = een slechter functionerend immuunsysteem.

 

WAT KUN JE ZELF DOEN?

Niet iedereen ziet het zitten om op een Prana-spijkermatje te liggen om de endorfine en oxytocine te boosten. Al vind ik het echt een aanrader! Ik lig er iedere avond minimaal een half uur op. Het is ook nog eens goed voor je nachtrust. Ik val op het matje al in slaap.

Bij borstvoeding komt oxytocine vrij, bij de moeder en het kindje. Geef je borstvoeding, laat je kindje dan lekker aan de borst drinken wanneer die wil en profiteer ervan!

Nu geeft niet iedere vrouw borstvoeding en de prana matjes zullen nu ook niet ineens uitverkocht zijn. Hoe kun je nog meer oxytocine boosten in deze ‘intelligente lockdown’?

  1. Knuffel, knuffel, knuffel. Kun je met niemand knuffelen? Knuffel en streel dan jezelf. Dat voelt misschien gek en dan bedoel ik niet de aanraking op zich. Het is een nieuwe verdieping in de intimiteit en de liefde voor jezelf. Dit hoeft dus niet persé een seksuele lading te hebben hé!
  2. Eet lekker voedzaam en gezond.
  3. Orgasmes zorgen voor een oxytocine boost, dit kan ook heel goed als je alleen bent 😉
  4. Neem een lekker warm voetenbad met magnesiumzouten. Magnesium is antistress.
  5. Ga mediteren en visualiseer die knuffel.
  6. Ga aan de yoga, het internet staat momenteel vol met gratis online yogalessen. Dit hoeven geen ingewikkelde houdingen te zijn en kies het liefst voor zachte yin yoga.
  7. Luister regelmatig een yoga Nidra (luistermeditatie) en zorg voor een goede nachtrust.
  8. Doe ademhalingsoefeningen.
  9. Ga lekker in de woonkamer dansen, rustige ritmische bewegingen bevorderen ook de aanmaak van oxytocine. Dit hoeft echt geen hoogstaande choreografie te zijn. Extra tip: doe een koptelefoon op en luister na 8D muziek op iTunes of Spotify.
  10. Ga tekenen, schilderen, schrijven, het maakt niet uit of het mooi is: bevorder je creativiteit.
  11. Vermijd stress en angst. Duh.
  12. Zoom zoveel mogelijk met je geliefden. Niet zoenen, zoomen!

Alle bovenstaande tips zijn mogelijk voor elke leeftijd, je past het zo toe dat het voor jou mogelijk is. Het belangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet.

ººDoor huidhonger krijgen we veel potentieel ongelukkige en depressieve mensen.ºº

Enjoy!

Liefs,
Jennet

 

error: Content is protected !!

GEZONDHEID BEGINT BIJ ZELFCARE

Laat je inspireren en ontvang met enige regelmaat tips over het verbeteren van je gezondheid op een natuurlijke manier!

Bedankt voor je aanmelding. Ik beloof dat ik je niet zal SPAMMEN.